افزایش 5درصدی خشونت ها بعد از مرگ بن لادن در افغانستان
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

 

هرچند هرساله در این فصل خشونت ها در افغانستان به بالاترین حد خود می رسد و شرایط دشواری برکشور از نظر امنیت به وجود می آید؛ اما امسال براساس گفته بسیاری از کار شناسان نظامی وامنیتی، مقامات نظامی و امنیتی کشور و ناتو دچار نوعی سردرگمی و گیجی در تصمیم گیری های هایشان شده است. بعد از کشته شدن اسامه بن لادن و شادی ها و خوشحالی های زیادی که از سوی غربی ها ابراز گردید، انتظارمی رفت با ایجاد این خلاء در میان نیروهای افراطی پس از کشته شدن بن لادن، نیروهای ناتو بلافاصله حملات گسترده ای را برای سرکوب طالبان تدارک می دهند وقبل از آن که  طالبان روحیه خود را بعد از مرگ بن لادن تقویت کند، ضربات مهلکی دیگری بر پیکر طالبان وارد می گردید. اما ظاهرا چنین امری تحقق پیدا نکرد و نه نیروهای ناتو و نه نیروهای نظامی کشور، توانستند حملات برق آسای نظامی را علیه طالبان به نمایش بگذارند.

کارشناسان نظامی استفاده از بعد روانی جنگ را یکی از مهمترین راههای پیروزی بردشمن می دانند و استفاده درست از موقعیت های به وجود امده حتی بهتر از تاکتیک های  پیشرفته نظامی است، از این جهت به نظر بسیاری از کارشناسان نظامی شروع حملات گسترده علیه طالبان بعد از مرگ بن لادن بهترین گزینه نظامی از سوی ناتو و نیروهای دولت افغانستان بود که متاسفانه از دست رفت و نتوانستند از این موقعیت مناسب استفاده درست نمایند.

اما در مقابل  رهبران طالبان برخلاف ناتو و دولت کابل، از مرگ بن لادن برای تهییج و تحریک نیروهای شبه نظامی و انتحاری خود، بهترین استفاده را برد و به آنان انگیزه قوی تر برای ادامه خشونت ها و انتحارهای متعدد داد، طوری که بعد از مرگ بن لادن ناگهان امار حملات طالبان و نیز انتحارهای خونین چند برابر قبل از مرگ بن لادن افزایش یافت، حتی محافظان سرک سازی و بیماران در شفاخانه نیز از حملات انتحاری طالبان مصون نماندند و هروز با نمایش چندین حمله انتحاری در نقاط مختلف افغانستان، طالبان قدرت خود را به نمایش گذاشتند. در ولایت نورستان در عین حالی که دو ولسوالی این ولایت به تصرف طالبان است، ولسوالی روی دواب را نیز به تصرف خود در آوردند، هرچند که دولت ادعا دارد که این ولسوالی را بازپس گرفته اند، اما اخبار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

افزایش خشونت ها در سراسر کشور سبب گردید تا

اعضای مجلس نمایندگان وزاری دفاع و داخله را در پارلمان فراخوانده از آنان در مورد گسترش نا امنی ها توضیح بخواهند، چیزی که در دفاعیات وزاری داخله و دفاع وجود دارد، جز روایتی از عجز و ناتوانی دلیل قانع کننده دیگری در آن دیده نمی شود. تنها دلیل آنان این بود که  نیروهای اردوی ملی و پولیس با وضعیتی که وجود دارد، توانایی گرفتن امنیت را در سراسرافغانستان نخواهند داشت. بسم الله محمدی وزیرداخله گفت: طالبان به خاطر این که نیروهای اردوی ملی و پولیس را نزد مردم و جامه جهانی ضعیف وناکام معرفی کنند، حملات هراس افگنی را در تاسیسات نظامی و یا ساختمان های دولتی انجام می دهند. اما جالبتر از همه سخنان عبدالرحیم وردک وزیر دفاع کشوربود او نیز در جلسۀ عمومی روز پنجشنبه مجلس نمایندگان گفت: با آن که شورشیان طالب از گسترش حملات شان در بهار امسال خبر داده بودند، ولی طی هفته های پسین پنج در صد حملات آنان افزایش یافته وبیشترحملات شان قبل از آن که انجام شود توسط مسئولان امنیتی کشف و خنثا شده است.

 در این تردید نیست که بعد از مرگ اسامه بن لادن 5 درصد خشونت ها در افغانستان نسبت به قبل افزایش یافته است و این همان استفاده درست طالبان از موقعیت موجود وعقب ماندن نیروهای دولتی و ناتو از موقعیت به وجود آمده است، اما آنچه در اینجا سئوال برانگیز است این است که اگر وزارت دفاع بیشتر طرح های تروریستی طالبان را خنثی و افراد آن را دستگیر کرده است، پس چرا 5 درصد خشونت ها طی هفته های اخیر بالارفته است؟. مگر تا یک ماه و نیم پیش براساس اعلام ناتو خشونت ها 60 در صد نسبت به قبل افزایش نیافته بود و حالا به 65 درصد رسیده است، با توجه آمار خشونت های اتفاق افتاده و افرادی که دستگیر شده اند، ایا می توان سخنان وزیر دفاع را باورکرد که بسیاری از طرح های تروریستی را خنثی کرده است؟. اقای وردک  حتی هیچ آماری از موفقیت های اردوی ملی در نبرد با طالبان ارایه نداده است، اما وزیر داخله یکسری آماری را ارایه داده است که نشان میدهد که در برابر حملات گسترده طالبان بسیار اندک است. او می گوید: ظرف دوماه 25 حمله انتحاری از سوی شورشیان طالب سازمان دهی شده بود که نیرو های پولیس توانسته اند 9 حادثه آن را خنثا نمایند و از 994 حمله تخریبی دیگر نیز جلو گیری نموده اند. اگر همین آمار را هم قابل قبول بدانیم، نشان می دهد که نه نیروهای پولیس و نه نیروهای اردوی ملی توانسته اند از بیشتر خشونت های طالبان جلوگیری نماید.

از سوی دیگر نیروهای ناتو نیز هرچند که حملات هوایی خود را در پاکستان افزایش داده اند، اما از انجام عملیات گسترده علیه طالبان در سال جدید هنوز هم خبری نیست، آنان بجای انجام عملیات بیشتر به رجزخوانی های سیاسی روی آورده اند و تهدید کرده اند که اگر طالبان صلح نکنند، حملات شان را بیشتر خواهند کرد، تهدیدی که شاید طالبان را به خنده اندازد تا جدی گرفتن این این موضوع.

 اندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو در یک کانفرانس خبری مشترک با محترم کرزی گفت: پیام روشن من به مخالفان این است که اگر به خشونت ادامه بدهید، هیچ پیروزیی نصیب تان نخواهد شد و تنها با شکست روبرو خواهید بود زیرا نیروهای افغان و خارجی، توان شکست دادن تمامی شبه نظامیان مسلح را در افغانستان دارند. حالا زمان آن رسیده است که راه صلح را انتخاب کنید؛ ارتباط خود را با القاعده و سایر شبکه های تروریستی قطع کنید، از خشونت دست بکشید و از قانون اساسی افغانستان پیروی کنید.

سئوال اساسی این است که  ناتو پیش از این بارها اعلام کرده بود که شدیدترین حملات را در سال جاری بالای طالبان انجام خواهد داد اما چرا در طول یه ماه گذشته این وعده ها و تهدیدات عملی نگردیده؟ از سوی دیگر ناتو تابکی منتظر صلح با  طالبان خواهد ماند؟ ایا افزایش 65 درصدی خشونت ها در کشور و افزایش 5 درصدی خشونت ها بعد از مرگ بن لادن، پاسخی به تهدید ناتو از سوی طالبان نیست که این گروه هرگز به پروسه صلح نمی پیوندند؟  در حالی که هیچ نشانه ای برای صلح از سوی طالبان نشان داده نشده است، آیا انتظار کشیدن برای صلح موهوم یک طرفه، بیهوده نیست؟. اگر وضعیت به این صورت ادامه پیداکند، پس ناتو کی عملیات خود را علیه طالبان، شدت می بخشد تا زمینه خروج آنان از افغانستان فراهم شده و انتقال مسئولیت های امنیتی به افغانها عملی گردد؟.


May 31st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات